Dansk Festival Rock

Af Alex Nyborg Madsen

Idéen spirede først i 60'ernes jazz -og folkfestivaler. Siden fik den bedre fat i 1967, ved den californiske Monterey International Pop Festival, men den slog for alvor rødder på bondemanden Max Yasgurs marker i august 1969. Den ydmygt kaldte Woodstock Music And Art Fair skrev sig ind i historien som alle festivalers moder, da ca. 300.000 unge mødtes omkring three days of peace, music & love.
Sticklinger fra de oprindelige rødder vokser stadig overalt i verden, men få steder har de tilpasset sig det lokale klima og sindelag som i Danmark. Egentlig er det ironisk, at et land med så uforudsigelig en sommer kan byde på så mange udendørs festivaler. Nok sker det, at en festivalarrangør må se sin ambition sive væk med grundvandet; men generelt har danskerne lært at elske smatten - den mudderagtige substans, der kun forekommer på steder, hvor mange mennesker i fællesskab indtager og fordøjer musik, mere eller mindre alkoholholdige drikke, mere eller mindre lovlige stimulanser og mere eller mindre økologisk junkfood. Det lyder måske naturstridigt; men smatten kan byde på fantastiske oplevelser og øjeblikke af fuldendt lykke. Det er meget få lovlige midler, der kan sætte en kunstner mere op end fornemmelsen i næsen, når den rammes af lugten fra en godt slidt festivalplads.

Efter en lang vinter med hal- eller klubkoncerter, eller uger, ja måske måneder i studiet, er det tid til at komme på græs. Og hver festival sæson byder altid på mindst ét magisk job. Alle kunstnere på denne CD har prøvet det. Festival jobbet, hvor alt går op i en højere, guddommelig enhed. Jobbet, hvor granvoksne musikere, bag bagtæppet, kaster sig om halsen på hinanden, udveksler kindkys eller high fives og bekræfter hinanden i, at: Yes, det er derfor vi gør det her! (og så for hyren, selvsagt......).
Så når du har oplevet nogle af disse kunstnere i løbet af en dansk sommer og følt, at denne koncert da er mindst 70% bedre end ellers, er det ikke nødvendigvis fordi, at den lokale fadøl er bedre end gennemsnittet. Måske har du ramt lige det job, hvor smatten har frigivet sin magiske kraft.

Det sker hver uge, sommeren igennem. På Roskilde-festivalens Canopy scene, i vandkanten på Hinge Søstival, Under Broen i Middelfart, ved Den Lille Fede i Nibe, til Tulipanfesten i Ribe, på Samsø, i Jelling, sammen med det Grønne Kræv, der arbejder frivilligt ved Grøn Rock og Grøn Koncert, i Midtfyns Natugletelt e.t.c.
Listen er næsten uendelig og ændrer sig fra sommer til sommer.
Smatten er magisk, hvis du tror på den.

En stor tak til Erik Vind - Sony Music A/S, Mette Juni Jensen - EMi/Medley Records A/S, Claus Dalish / Ditte Malm fra Mega Scandinavia A/S og Alex Nyborg Madsen for hjælpen til at gøre dette projekt muligt.
Layout & artwork Michael Rix, CMC Design Studio

 

 

En byge af oplevelser

Kære kunde
Tak, fordi du vil hjælpe med at gøre Audio Gruppen kendt i Danmark. Forhåbentlig sidder streameren allerede i bagruden på din bil, således at så mange som muligt nu bliver klar over, hvor man kan gøre en god handel med radio og TV. Med streameren i bagruden deltager du i Audio Gruppens store sommerkonkurrence med mange flotte præmier.

Vinderne findes ved lodtrækning d. 1 .august 1995 og får direkte besked. Samtidig bliver vinderlister slået op i alle Audio Gruppens butikker.

Hvem er Audio Gruppen?
Audio Gruppen består af 70 radio/TV-forretninger, fordelt over hele landet. Hos Audio Gruppen bliver du betjent af fagfolk, der ved, hvad der gemmer sig bag knapperne på apparaterne. Din lokale forhandler kender fabrikaterne ud og ind, og er altid parat til at hjælpe dig med at finde det apparat, du bliver mest tilfreds med. Det eneste, du behøver at gøre, er at fortælle ham, hvilke egenskaber du lægger størst vægt på.

Endnu en gang tak for hjælpen
Audio Gruppen

 

En byge af oplevelser
Sommeren 1995 er over os. I skrivende stund er det umuligt at forudse, hvad den vil bringe. Om det vil være en lang, tør hedebølge, der vil få os til at længes efter en enkelt regnbyge. Eller det modsatte. Den danske sommer er uforudsigelig, og netop derfor elsker vi den.

Tag Audio Gruppens Sommer-CD med ud under den blå himmel, eller nyd den i selskab med en smuk regnbue - under alle omstændigheder kan du være sikker på, at der venter dig "en byge af oplevelser".

.....

Souvenirs er en spændende nyskabelse på den danske pop-scene. På denne CD kan du høre hittet I et sommerhus fra deres debut-album, der blev udsendt i november '94. Souvenirs tegnes hovedsageligt af den 20-årige Sofie Bonde og erfarne Nils Torp. Souvenirs er koncertakuelle over hele landet sommeren over.

.....

God sommer!

 

 

En kvindes hjerte

Selvom den moderne danske kvinde af mange - og med god grund, kan opfattes som en rapkæftet, sejlivet strigle. Så er hun også noget andet. Hun er fuld af en dunkel og uforklarlig længsel... En både smertelig og sødmefuld sværmeriskhed, der når den vækkes, også tænder noget af det bedste i hende.

Dette er en samling af sange, der forsøger at indkredse dette uundgåelige danske kvindehjerte, som det har sunget sig ud fra midten af 80'erne og til i dag.

Alle sangene er på dansk. Sunget af kvinder, hvis karrierer, ambitioner og kunstneriske mål er meget forskellige; men som her alle har arbejdet sig ind mod det samme punkt, hvor følelsen fortsættes i en lykkelig længsel.

Anne Dorte Michelsen

Foto: Dale Durfee, Sten Trolle
Coverdesign: Martin Johannes Radmer

 

 

Giro 413 - I anledning af...

Kære lytter

"I anledning af Giro 413's 50 års fødselsdag holdt vi fest og samlede ind i et gammelt pladeomslag - og nu vil vi gerne høre "Glemmer du, så husker jeg". På gæsternes vegne: Tak!"

Sådan kunne det lyde i år 2000 og meget få danskere ville være i tvivl om, hvad det betød. Når man uge efter uge gennemlæser hundredvis af girokuponer, så kan man næsten ikke forestille sig, at der skulle være nogle, som ikke kender Giro 413.
For mange danskere er det ensbetydende med lyden og duften af søndag - hvadenten det er sommer i kolonihaven eller søndagsfrokost om vinteren hos mormor. Udsendelsen følger os gennem livet - med barnedåb, konfirmation, bryllup, sølvbryllup og guldbryllup. Og dertil kommer studentergilder, rusfester, polterabend og ferieminder. En anden stor fornøjelse er hver søndag at formidle de mange varme og betænksomme fødselsdagshilsner på kryds og tværs af landet og generationerne. Vi har i årene med Giro 413 mødt stort set alle de muligheder, der er for at feste og være sammen i Danmark.

Vi har også præsenteret alle de musikgenrer der findes. Begrænsningen har alene været de 92 minutter, som udsendelsen normalt varer.
Vore trofaste lyttere (og dem er der over en halv million af) ved selvfølgelig, at der er melodier, som er mere ønsket end andre, men alligevel var det overraskende at se, hvor mange der i årenes løb har været spillet flere gange. Da vi skulle udvælge et halvt hundrede melodier til denne CD, så havde vi faktisk i starten en liste på over 300 melodier - og det var endda kun for den sidste snes år. Så opfattelsen af, at Giro 413 blot er "Hvide måge" og "Rigtige venner" holder altså ikke. I øvrigt er det jo lytterne selv, der med musikønskerne kan skabe variationen. Heller ikke påstanden om, at udsendelsen kun er for ældre lyttere, er korrekt. Hvis det var tilfældet, så ville mindst halvdelen af hilsnerne være spildte, for de er til og fra lyttere under 40 år.

Ved udvælgelsen af de omkring 40 melodier til denne CD, har vi nøjagtigt været i den situation, som vi befinder os i hver uge, når søndagsudsendelsen skal planlægges: der er langt flere ønsker end de 92 minutter kan rumme. Derfor må vi også erkende - som vi gør hver uge - at man ikke kan stille alle tilfreds. Der vil helt givet være folk som siger: "Jamen, hvorfor er den og den ikke med?" og vi må som sædvanlig svare: "Vi har gjort vores bedste" Men sæt dig ned og læg CD i afspilleren - så vil du opleve lyden af søndag.

God fornøjelse

Margeret Lindhardt - Jimmi Stahr

 

LYDEN AF SØNDAG

Sådan hed en udsendelse sidste år om Giro 413 - og den titel dækker meget fint de fleste danskeres opfattelse af det, der også er blevet betegnet som "en del af den danske kulturarv", "DR's største helligdom efter morgen-andagten", "et stykke levende kulturhistorie", "agurkesalat, brun sovs og budding" og "ren nostalgi".
Når Giro 413 nævnes i sange, noveller og romaner, så er det altid for at karakterisere noget, der er dansk og søndag. Og det er jo ikke så mærkeligt, for Giro 413 har gennem et halvt århundrede været dansk søndag - og det er de færreste, der kan huske, at den faktisk også har været sendt om lørdagen og om tirsdagen.
Den har været båret og produceret af kendte og populære danske radionavne, som Karl Bjarnhof, Stig Mervild, Mogens Kilde, Knud Wissum, Arne "Myggen" ("nogle kalder mig også Hansen - og det er da også et udmærket navn, men det er bare ikke mit"), Arne Honoré, Mogens Landsvig og her de seneste år Margaret Lindhardt og Jimmy Stahr. Men den egentlige far og fadder er Otto Leisner. Det var ham, der i 1950 gav udsendelsen sit navn "Giro 413".

Egentlig startede det hele nogle år før. Det var den gang man endnu kunne give udsendelser lange titler og ikke skulle konkurrere på korte og slagkraftige titler. Så Karl Bjarnhof kaldte den i 1947 "Lytternes Ønskeprogram på Grammofon". Men så kom unge Leisner til, og ikke alene ændrede han DR's stolthed "Statsradiofoniens Grammofonpladearkiv" til "Diskoteket", men til forargelse for endnu flere skar han i 1950 titlen på søndagsudsendelsen ned til kernen: "Giro 413".

Men meningen med og baggrunden for udsendelsen (konceptet, som det hedder på moderne dansk) var stadig det samme: indsamling af penge til børn og unge.
Da udsendelserne startede i 1947 var baggrunden dyster: Europa havde været i krig, mange børn og unge var mærkede, og hjælpeorganisationen "Red Barnet" havde brug for penge - og her var det så, at "Lytternes Ønskeprogram på Grammofon" kom ind og samlede penge til Red Barnet. Derved blev denne udsendelse også starten på en lang række indsamlingsudsendelser i DR - og listen har været lang - tænk bare på navne som Ungarn, Afrika, AIDS og Kosovo. Karl Bjarnhof havde allerede luret, at danskerne gerne ville have underholdning, når de skulle åbne for tegnebogen.

I dag går pengene til socialt dårligt stillede børn og unge i Danmark, og de fordeles af en komité med repræsentanter for Socialministeriet og Danmarks Radio.
Størrelsen af det indsamlede beløb har været svingende. Da det var højest, var det på over en million kroner, men i den sidste snes år har mange andre organisationer sat ind med lotterier og landsindsamlinger, og det har selvfølgelig påvirket Giro 413-indsamlingen, der nu ligger mellem 300.000 kroner og en halv million om året.

Mens der aldrig har været kritik af udsendelsernes formål (indsamlingen), så har indholdet til gengæld været ude i vældige storme. Udsendelserne har givet anledning til stribevis af læserbreve, kritiske artikler, underskriftindsamlinger og stor forargelse. Når man læser nogle af artiklerne får man nærmest det indtryk, at Giro 413 har været tæt ved at ødelægge det danske musikliv. Selv en dødstrussel har en medarbejder (Knud Wissum) modtaget i 50'erne, så ind i mellem har "lyden af søndag" nærmest haft karakter af skudveksling!

Det har af og til fået Danmarks Radio til at ryste på hånden, og visse medarbejdere til at hæve den musikpædagogiske finger og prøve at "forbedre" lytternes smag. Især var der forsøg på at lede publikum over i den klassiske musik. En medarbejder spillede således Tjaikovskijs Romeo og Julie i stedet for ønsket om døgnmelodien af samme navn, og hvis nogen ønskede Hjem til Danmark, der var en populær tåreperser, så fik de I Danmark er jeg født.

Men lige meget hjalp det. Folket ville have Jeg har min hest og Hele ugen alene, og Mogens Kilde slog et skilt op på sit kontor; FOLKETS ØNSKER MIN LOV. Så prøvede radioledelsen med andre midler. Udsendelsen blev overtaget af anonyme radiofolk, og da man senere fik mistanke om, at grammofonselskaberne forsøgte at påvirke indholdet ved at sende stribevis af ønsker på deres seneste udgivelser, så valgte man at lade udvælgelsen foregår ved lodtrækning, og Notarius Publicus var pludselig programlægger. Det var heller ikke nogen succes, og programmet var stadig en torn i øjet på visse programchefer. Det var stoppet i perioder, det blev "forvist" til Århus, og det blev flyttet til lørdag eftermiddag.

Men Giro 413 klarede skærene. Det skyldes selvfølgelig, at det havde en fan-skare som intet andet program - og hver gang man prøvede at forny det eller forvise det, så var det et signal til "folkestemningen" - og den reagerede prompte. Fra 80'erne sejlede Giro 413 ind i smult vande, og der findes vist næppe den programchef i DR i dag, der har lyst til at gå ind og tage et kæmpeslagsmål om "Giro'en", som er det daglige navn i DR.

Og hvad er det så, at kritikerne har haft så travlt med? Ja, det er vel i virkeligheden det folkelige islæt, som er i udsendelsen. Her er det folkets uforfalskede smag, der kommer til orde. Her kan man ønske og vælge "Rigtige venner" og "Kære Lille Mormor", fordi man synes teksterne siger noget rigtigt, og melodierne er enkle og iørefaldende. Og det kan gøre ondt i visse musikpædagogers hjerter.

Når kritikken er mere afdæmpet i dag, så skyldes det flere ting. Meget er ændret siden starten i 1950. For det første har vi fået flere kanaler og lokalradioer. Det betyder, at hele befolkningen ikke er tvunget til at lytte - en fornemmelse man godt kan have, når der kun er én kanal og ét program. For det andet har det generelle syn på folkelighed og smag ændret sig i retning af større tolerance - man accepterer flere udtryksformer - og man har svært ved at fastholde, at klassisk musik er "rigtigere" end folkemusik. Desuden er Giro 413 blevet en del af den danske musikkultur ligesom frikadeller og flæskesteg er en del af den danske spisekultur - og ingen tror for alvor, at frikadeller en dag vil forsvinde fra danskernes spisebord og blive erstattet af bønnespirer og falafel. I de senere år er Giro 413 tilsyneladende også blevet kult blandt en del unge - og Himmelhunden har fået en renæssance på danske universiteter! Det sidste skal man nok ikke lægge for meget i - for nogle år siden var det Povl Kjøller, der blev den store bedstefar blandt de unge og årets hit på festival'erne. Det man har kendt fra barndommen, vokser pludseligt frem igen - om nogle år vil vi måske møde Giro 413 på Roskilde Festival!

 

Stor tak til:

Jimmy Stahr og Margaret Lindhardt
Rie Rosendal på DR Multimedie

Jan Grau/CMC, Mette Juel Jensen/EMI, Thomas Larsen/BMG, Anita Holm/Edel, Michael Quvang/Kick Music, Leif Skoubye/Kavan, Erik Vind/Sony, Maria OK von der Lieth/Warner, Jesper Mardahl/Epitone, Tina Lyngø/Elap

Tak til alle lyttere og alle tidligere Giro 413 værter.

Ide og konceptudvikling: Jesper Bay & Simon Junker for MusicMatters, www.musicmatters.dk
Koordination: Jens-Otto Paludan og Michala Aguilera Madsen
Cover: Up-front Design

 

 

Greatest of The '90s - Denmark

SOUVENIRS - JEG TROED' DU VAR HOS MIKAEL

Et ganske umage par: Nils Torp (kendt fra bl.a Kliche) der slog sig sammen med den unge sangerinde Sofie Bonde. De debuterede i 1994, men 'Jeg troede du var hos Michael' er fra 1996-albummet 'Sommerfugl'. Læg mærke til dialogen til sidst imellem Sofie og selveste Master Fatman.

 

 

Rock Show 1997

Souvenirs

Souvenirs er danske helt igennem. Siden deres ørehænger fra 1994 "Han Tog Et Nattog", har bandet vokset med opgaven. Da de i marts sidste år udgav deres andet album "Sommerfugl", havde bandet prøvet at eksperimentere lidt mere. Numrene er blevet mere rå i kanten, men den banale danskhed har de beholdt og tak for det. Den Grammyvindende ørehænger "Jeg Troede Du Var Hos Michael" kan kun få det bedste op i én, og deres fornemme fornemmelse for pop er sublim.

 

 

There's Something Rocking In The State Of Denmark '97

Souvenirs: 130246 ven [4:25]
album: Sommerfugl
music/lyrics: Torp/voss, Torp
Sony Music Pladecompagniet PCCD 8112
recorded at Poply
produced by: Stig Kreutzfeldt.

Poetic pop ballads, minimalistic arrangements, great melodies and wonderful interpretations... The duo behind Souvenirs vocalist Sofie Bonde and multiinstrumentalist/composer/lyricist and arranger Nils Torp are quite unique on the Danish pop music scene. A great many of their tunes are long standing favourites with Danish radio audiences and DJs.

 

MPX

danish music export & promotion
skovvej 49, DK-5700 Svendborg, denmark
tel. (+45) 62 20 12 00 / fax (+45) 62 20 19 60
e-mail: m-hojris@post4.tele.dk

The aim of MXP is to promote Danish music, musicians and performers throughout the world.
MXP's series of promo-CDs comprises jazz, rock, folk, world, contemporary, classical and all derived and associated music genres.

Repertoire consultants for this CD
ROSA - The Danish Rock Council

All tracks featured with kind permission from labels, publishers, managers and artists

Design: Ebert & Kvorning
Cover photo: Johan Wingborg / Billedhuset - Print: Print 2000 AS

 

ROSA - The Danish Rock Council

ROSA is a non-profit organization dedicated to developing and promoting Danish rock music in Denmark and internationally.

ROSA members include:
the Musicians' and Artists' unions,
the National Association of Venues and Concert Organizers,
the National Association of Jazz and Rock Teachers,
the National Association of Jazz, Rock and Folk Amateur Musicians,
the Association of Women in Music,
the Danish Songwriters' Guild.

ROSA is funded by an annual grant from The Danish Music Council.

Danish rock bands may apply to ROSA for:
* Tour support, national and international
* Workshop support (aka: a producer in the rehearsal studio)
* Recording support
* General music business advice

ROSA produces the SECRETS-CD-series featuring new unsigned talent.

ROSA is a member of:
MORE - Music Organisations of Europe Réseau Printemps (European Network of New Music Discoveries)

ROSA - The Danish Rock Council
Graven 25A
DK-8000 Århus C
tel. +45 86 12 84 44
fax +45 86 76 05 66
e-mail: spot@pip.dknet.dk

 

Like in so many other countries the rock music scene in Denmark is composed of a still wider variety of musical styles that are constant sources of mutual inspiration. Following the advent of sampling the music has become truly eclectic. The "grand old men" of Danish alternative rock SORT SOL have found themselves entranced by the hypnotic quality of the tape loop. Together with producer Ian Caple (of Tricky fame) they have created an album featuring sound scapes far from the sounds of their previous more straight forward guitar rock style albums.
All in all there is a clear tendency among Danish rock and pop artists to focus still more on the meditative and "durable" qualities in the music rather than on the elusiveness of the instant hit. This may well be attributed to the fact that most artists have recognized that the genuine export successes are all MOR acts anyway, catering almost exclusively to the markets of the Far-East. The undisputedly most popular band of the new generation DIZZY MIZZ LIZZY have on their latest album Rotator opted for street credibility rather than radio hits as have Primus and Zappa inspired trio KASHMIR who enlisted the services of producer Ron St. Germain for the recording of their second album Cruzential. An album of undeniable international dimensions, totally lacking a real "crowd pleaser".
Danish rap has also seen a remarkable revival. The new generation of acts including Hvid Sjokolade, Humleridderne, Den Gale Pose, Kongehuset and chart toppers Østkyst Hustlers is joined by rejuvenated veterans Rockers By Choice. This scene is now surfacing after a couple of years outside the commercial main stream and no label with any common sense or keen eye for turn-over potential wants to miss out.
But not only young rap artists are doing well. Indeed veterans like TV-2, Kim Larsen, Allan Olsen and many newcomers are also doing very well demonstrating that the qualities of the mother tongue do not only apply to rap but also to a more straight forward rock idiom. The long standing debate on whether lyrics should be in Danish or in English has little meaning if not seen in a context of a profound understanding of Danish cultural roots which is essential if the creation of "international" music is to be more than simple copy-cat exercises in style.
Garage pop from CACTUS CIRCLE. Brecht-like theatricals from BAAL. Intelligent and essential music from FIELFRAZ . Laid back soul-funk from DRORI-HANSEN FURNITURE. Clever paradox-pop from GANGWAY and pop with a difference from pop-smith extraordinaire MARTIN HALL flanked by living-room ambient DUBTRACTOR.
Indeed where ever you look on the current Danish rock and pop scene you will find excellent music. But as opposed to the Swedes the Danes have never been very good at catering to the demands of a prefabricated scene. Only few Danish acts immediately fit in to the various pigeonholes designated by the musk industry. This is possibly best illustrated by the (mor/heavy-pop) group One-Two who were immensely successful with audiences but somewhat mocked by the critics in Denmark in the late eighties. The group disbanded and the two very powerful front vocalists went on to pursue surprisingly different individual solo careers. One of them NINA FORSBERG is featured on this compilation. Her album Freewheelin' was one of the most refreshing releases of '96. The other: Cæcilie Norby is featured on another compilation CD in this series: All That Jazz from Denmark. Her solo album on the legendary Blue Note label has broken all sales records in Denmark for a jazz release and presented her as an accomplished and mature jazz singer.
A portrait of the Danish rock scene is best described as a puzzle-picture which rewards the attentive and patient observer.

by Kim Skotte, rock music critic

 

 

OTA Solgryn / Vildbassen

OTA Solgryn - Danmarks mest solgte havregryn - var med i både Krumme 1 og Krumme 2 filmene, og vi er naturligvis også med, når det går løs i Vildbassen. Den nye sjove familiefilm fra Regner Gråsten.

FORBRUGER-AKTIVITETER:

• En sjov, landsdækkende konkurrence. Vinderen med famile får en forrygende dag i København, hvor de bliver behandlet som de største filmstjerner.
• Masser af Vildbasse CD'ere som ekstra-præmie.
• Rabatmærker til biografen på hver pakke Solgryn. Hvert rabatmærke er på 5 kr.
• Røde Kors støttes med 50 øre for hvert 1 rabatmærke, der bruges.
• Samlemærker fra Vildbassen i pakkerne.
• Vildbassen og OTA Solgryn i TV i uge 39-40.
• Kreativt butiksmateriale.

 

 

ZOO Magazine CD 14

Souvenirs: 'Totalt i kage' (3:46)
(Torp/Voss)
Produced by Torp
Published by Sony Music Entertainment (Denmark) A/S
Fra albummet Villa Danmark (Pladecompagniet/Sony)

Anmelderne skrev:
"Souvenirs beskriver fortsat med mundret og nøgtern knækprosa et folkeligt univers. Umiddelbart fornøjeligt i lækkert svungne og sjove pop-træffere som 'Voksen og erfaren' og 'Totalt i kage'."
Anders Houmøller Thomsen, Zoo Magazine.

Tracks licensed for promotional use by courtesy of Sony Music Entertainment (Denmark) A/S, Polygram Records (Denmark), Universal Music (Denmark), EMI-Medley, BMG Ariola (Denmark)

Compiled by Thomas Søie Hansen &Anders Haarder
Graphics by Kenneth Riber Andersen
Track copyrights: See booklet for details
Made in Denmark by Tocano Multimedia
P 1998 ZOO Magazine/Haarder Publishing
Strictly for promotion only