Magi i luften 2

MERE MAGI

Det var dengang, mobiltelefonerne vor så store, at der måtte to mand til at bære dem, og i dette, et af verdens fladeste lande, blev der pludselig solgt masser af biler med et firhjulstræk, som man ellers kun har gavn af i uvejsomt bjergterræn. Tøj vor ikke bare noget, man tog på. Det skulle helst kunne ses, hvor meget man havde givet for det. Og slips blev ikke kun noget, man forærede far til jul. Man gav sig selv eller kæresten et - og det skulle være af italiensk silke, som kunne tåle at blive krøllet af de omfavnelser og kindkys, der pludselig blev dansk velkomstvane på samme måde som 'davs' blev fortrængt af 'hej'.
Mærkevarer, karrieremæssig målrettethed og et forbrugerræs, der syntes endeløst. Jo, det gik 'ufatteligt godt' i 80'erne - i hvert fald for de dele af Danmark, der ikke blev sat på kartoffelkur, da overforbruget skulle betales, Den anden del af Danmark prøvede at motionere overfloden væk. Og så skal man ikke glemme, at der stadig solgtes fjällræve, cowboybukser og Helly Hansen-regntøj som om 70'erne ikke var forbi.
Dansk rock sang i de år nok om tiden, men gjorde det ikke så pegefingermoraliserende og ideologisk fordømmende som i 70'erne. Samfundskritikken blev til elegant satire, og man sang snarere i tiden. Og tiden brugte meget tid på at kigge sig selv i navlen - på samme måde som vi, fra at have pillet i hinandens navler i 70'erne, nu brugte meget tid på at pille i vores egen og til nød partnerens - og helst foran et spejl. Det bærer sangene fra det årti naturligvis præg af.
80'erne er først og fremmest de store kærlighedssanges år. Repræsenteret i rigt mål på denne CD, den anden i rækken af danske hits fra 80'erne.
Anne Linnet og Elisabeth er hver for sig originale bud pd den fornyelse af den danske sangtradition, som 80'ernes danske rock indebar. Nok kom Linnet fra 70'ernes singer-songwriterskole, men hun havde absolut ingen berøringsangst. Hverken over for kærlighedslivets tabuer eller over for den maskinpark, der midt i 80'erne begyndte at erstatte levende mennesker i de danske pladestudier. Samtidig havde hun noget vigtigt på hjerte, sig selv.
Det ramte lige ind i hjertet af 80'erne, og en sang som Venus og ikke mindst dens omkvæd blev ikke kun en landeplage, men et nyt begreb, der satte sig på tværs i de flestes univers.
Elisabeth tilhørte den nye generation. Hun gik den anden vej, fra maskinernes kølighed ind i en tænksom følsomhed, der fik tiden til at stå stille. Et nyt sprog om et gammel emne. Hør bare En Sømand Som Dig.
Linnet fortsatte også med 'bare' at skrive melodier til andre. Ikke mindst hendes gamle makker i Shit & Chanel, Lis Sørensen, som med Linnet-kompositionen Mine Øjne De Skal Se blev blåstemplet som solist efter at have stået i skyggen af Sanne Salomonsen og Linnet.
At Anne, Sanne og Lis-stilen stadig gik som en rød tråd gennem den kvindelige del af dansk rock kommer mest talentfuldt til udtryk hos One-Two, et band bygget op omkring sangerne Nina Forsberg og Cæcilie Norby. Til tider lidt for forceret, lidt for iscenesat, men med en udansk energi, som især fik spillerum i en koncertsal, hvor en sang som Midt i En Drøm blev til meget virkelig rock. Ikke mindst takket være guitaristen Søren Bendtsen.
I den anden ende af kvindeligheden markerede Anne Dorte Michelsen sig. Først som hverdagstilgængelig, hjertevarm forsanger i Tøsedrengene - her sammen med Maria Bramsen på Så Gik Der Tid Med Det. Et band, der satte mundretheden og almindeligheden i højsædet og gjorde det med stor charme og musikalitet. Som solist etablerede Anne Dorte sig med en helt egen dagligstue-intim stilfærdighed. Hun var ikke nedringet rockdulle-æggende, men talte til mange med meget danske sange som Jeg Har Lagt Mine Våben, sårbar og netop derfor stærk.
Hendes modpol var den noget yngre Nanna Lüders, hvis debutsingle Om Lidt Så Lægger Jeg Dig Ned besad en direkte erotisk frimodighed, som aldrig siden har forladt Nanna.
Det var kvinderne, der sad på dansk rock i 80'erne. Både medie- og salgsmæssigt, men ikke i så høj grad musikalsk. Fornyelsen blev efterhånden til at overse, men kvindernes ærlighed og lyst til at blotte om ikke deres yderste, så i hvert fald deres inderste, blev et eksempel til efterfølgelse.
Knudemændene havde trange kår i dansk rock. Mest åben, mest desperat, ja, nærmest eksalteret i sin søgen efter lykken var Lars H.U.G. Elsker Dig For Evigt sang den tidligere Kliché-sanger, så det lød som alt andet end en kliché. Det lød både som en besværgelse og en trussel, men kunne også godt tolkes som om han sang om sig selv.
Det gjorde Steffen Blandt også, men han og TV 2 sang i lige så høj grad om tidens ulidelige hastighed og blanke overfladiskhed - »i fuld fart og hen over hovedet på os«; hvor vi kom så langt væk fra meningen med det hele, at meningen måtte findes i det nære og i den nærmeste - som på sangen med den titel, der kunne være det samlende dæknavn for 80'erne: Turbo.
Hvis den danske rock i de år kun havde forsøgt at holde det samme tempo som tidsånden, ville der ikke have været meget andet tilbage end attituder. Denne CD skulle gerne vise, at dansk rock i 80'erne hele tiden havde øre for, at udgangs- og endepunktet var det samfund, som Michael Falch beskrev som Et Land Uden Høje Bjerge.

Torben Bille

 

 

Mazda 25 års jubilæums Hits

1971
Danske bilister stifter bekendtskab med Mazda for første gang. Importøren regner med at sælge 1.000 stk det første år, men når det dobbelte.
1973
Niels Hausgaard: Først En Halv Time.
1975
Ny eldreven bil fra Mazda accelererer fra 0-30 på 5 sek. Den er 3 meter lang og vejer med batterier godt 1 ton.
1976
Mazda er blandt Danmarks 3-4 største personbil-mærker.
1979
Mazda RX-7 Årtiets Bil i Japan.
I Danmark runder Mazda 50.000 solgte biler. Hver 14. bil herhjemme er en Mazda, så Danmark er det marked ud af Mazdas 117, hvor den har den største markedsandel.
1980
Nydesignet Mazda 323 med forhjulstræk. 1,1 liter-modellen har 55 HK og kører 17,9 km/l. 1,5 literen har 5 gear og klarer 18,9 km/l.
C.V Jørgensen: Costa Del Sol.
1981
Mazda 323 kåret som Årets Bil i Japan og Australien.
1982
Laid Back: Sunshine Reggae.
Laban: Hvor ska'vi sove i nat.
1983
Mazda 626 vinder priser over hele verden. Bliver bedste importbil i Tyskland og USA.
Mazda 323 vinder med færrest fejl i "Verdens skrappeste biltest", Svensk Bilprovning.
1985
Vesttysklands seriøse motorblad, Auto Motor und Sport, kårer Mazda 626 som den bedste importbil i sin klasse - for andet år i træk.
Mazda nr. 100.000 solgt i Danmark.
1986
Michael Falch: Sommer på vej.
Lars H.U.G.: Elsker dig for evigt.
1987
Mazda er først med fartfølere, der øger manøvredygtigheden ved lave og stabiliteten ved høje hastigheder.
Ca. hver 10. nye bil i Danmark er en Mazda. Totalantal: 120.000.
1989
Mazda sælges i over 120 lande i verden.
Europa har nu købt 3 millioner Mazda'er.
199O
Mazda 323 kåres af Svensk Bilprovning som den mest fejlfri bil i sin klasse for 5. år i træk. Og vinder for anden gang Det Gyldne Rat, kåret af Bild am Sonntag.
I Danmark præsenteres den unikke 323-serie og sportsvognen Mazda MX-5.
Mazda 626 er Danmarks mest solgte model i job-/familiebilklassen.
Back To Back: Jonathan.
1991
Mazda MX-3 introduceres i Danmark. En af modellerne har verdens letteste og mindste V6-motor, 136 HK, acceleration 0-100 km/t på 8,5 sek.
Mazda 121 får begejstret modtagelse i Danmark.
1992
I Danmark indføres 3 års Topgaranti på alle Mazda'er solgt efter 1. juni.
Sko/Torp: Familiar Roads.
The Sandmen: 5 Minutes Past Loneliness.
1993
Lis Sørensen: Under stjernerne et sted.
1994
Ny 323-serie med 3-vejs katalysatorer.
Nye Mazda 323 F, C og S med computerstyrede DOHC motorer. FIMS (Frontal Impact Modulating System) øger sikkerheden væsentligt.
1995
Mazda 121, 323 og 626 scorer 3 førstepladser i deres respektive klasser i Europas største fejlstatistik: Den tyske automobilejerforening ADACs opgørelse over færrest antal assistancer til personbiler.
Hotel Hunger: Sitting In A Room.
Me&My: Dub-I-Dub.
Michael Learns To Rock: That's Why.

 

 

Med et Z præsenterer Radiohitz

Malerier i radioen?

En dødsyg idé!
Ja, egentlig. Men engang imellem skal man jo foreslå noget idiotisk....og når vi nu ovenikøbet kan sælge disse enestående værker til, forhåbentlig, skyhøje priser til fordel for AIDS-Fondet, så er man næsten glad for at være idioten, der præsenterede ideen.
De over 30 kunstnere, der kan opleves her, er alle først og fremmest musikere. Deres "billeder" fremkommer normalt i ord og toner og det er i den hørbare form, at de bruger deres palet. Men hvordan ville de klare sig med pensel og lærred? Det var et spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få besvaret. Og svaret må siges at være blevet højst overraskende, positivt og underholdende.
Når man ser malerierne kan man spørge sig selv:
Hvorfor maler dansksyngende bands malerier med et vist satirisk islæt?
Bruger soul- og funkbands primært klare farver?
Hvorfor er rockbands specielt glade for abstrakte motiver?
Hvorfor er rød en fremtrædende farve i Sanne Salomonsens maleri?
Ligner Hanne Boets maleri et albumcover?
Vi giver ikke svarene, men muligheden for at opleve over 30 danske og et par udenlandske ord- og tonekunstnere på lærred, her i CD-bookletten.

God fornøjelse

Jesper BæhrenZ
- en slags vært

Denne CD-booklet byder på over 30 bandmalerier kreeret under Med et Z's udsendelser i perioden fra 1. marts 1997 til 4. april 1998.
Auktionen over Med et Z-malerier og malerier fra Midtfyns Festival '97 blev afholdt på Park Café, Østerbro i København, i tre direkte udsendelser på P3, lørdag den 2., 9. og 16. maj, hvor hammeren faldt til fordel for AIDS Fondet.

 

 

The Real Hits 4

LARS H.U.G.
? Er Lykken Så Lunefuld

4:43 - (Meinke/H.U.G.)
(p) & © 1992, EMI-Medley
Ligger på hitlisten i Danmark og er på vej i Norge og Sverige.
Bliver vinterens store hit!

 

Nu hvor vejret er ved at blive dårligere efter vores fantastiske sommer, er det rigtig tid til at nyde god musik.
Derfor står du nu med The Real Hits nr. 4 i hånden. Vi håber selvfølgelig, at du bliver lige så glad for denne, som du blev for de tre foregående udgaver af The Real Hits.

Tak for samarbejdet til følgende selskaber:
CNR, EMI-Medley, Fairplay Records, Polygram, Replay, Sony Music DK.
Compilation: Nanna Chrillesen
Cover: Maia Væhrens

 

 

Rock for the Road - Toyota

Nyd turen

På vej til arbejde farer vi gennem morgendisen, mens både dagen og vi vågner til musik. På turen hjem lægger vi arbejdsdagen bag os, og musikken hjælper på vej. Den er tit et fristed, hvor vi stresser af og lader tankerne flyve. Og når vejen ender som en prik langt ude i horisonten, er det musikken, der får langturen til at glide - kilometer efter kilometer.

Toyota håber, denne CD bringer fornøjelse, uanset hvor lang turen er. Toyota har gjort sit til, at det skal lykkes. F.eks. er Corolla og Avensis, som ses her, blandt de absolut mest støjsvage, komfortable og pålidelige biler i deres klasser. Derfor kan De koncentrere Dem om én ting. At nyde turen. God fornøjelse!

 

 

Roskilde Festival '97 cd-rom

Musikvideo, Musik, Interviews, Billeder, Biografi, Diskografi, VoxPop, Events, Konkurrencer, Interaktivitet, Skjulte effekter og omtale af alle bands på Roskilde Festival '97.

Alle, der ønsker at høre og se fortidens legender, nutidens stjerner og fremtidens kommende supergrupper, kan nu få et samlet indblik og indtryk via den officielle Roskilde Festival '97 CD-ROM.

• I en flot interaktiv kavalkade af musik, video, billeder, artikler, biografier, diskografier og interviews præsenteres samtlige bands på årets Roskilde Festival.
• Hertil kommer en komplet oversigt, med søgefunktion over samtlige navne, der gennem tiden har optrådt på festivalen.
• Voxpop med kendte og ukendte branche- og musikfolk om Roskilde Festival's betydning.
• Masser af konkret information, interaktive kort, konkurrencer og oplysninger om årets festival.

Kort sagt: 650 Mb underholdning og et klart samlerobjekt.

 

 

Sommerens Cocktail - en cd med rom

Lars H.U.G. - "Kiss & Hug From A Happy Boy"

Endnu en gang har Lars H.U.G. formået at gå nye veje i dansk popmusik. "Waterfall" er blot en blandt 10 gennemarbejdede kompositioner fra albummet "Kiss & Hug From A Happy Boy", der varierer fra klassisk H.U.G. pop med blå toner, store ballader og cool jazz til swing og bossanova. På pladen finder du også en smuk duet med Lisa Ekdahl og Lars H.U.G.

 

 

There's Something Rocking In The State Of Denmark '97

Lars H.U.G.: Backwards [4:42]
Featuring special guest vocalist Lisa Ekdahl
album: From A Happy Boy
music/lyrics: Hugh-Grammy
EMI-Medley Medley EMI 8522402
recorded at: dolphin Studios
produced by: Peter Mark/Lars Hugh Uno Grammy
booking/management: Aarhus Musikkontor

Lars H.U.G. is a true chameleon on the Danish scene. His song career has had him involved in punk-rock, Danish MOR-pop, art-rock, and most every other genre in the field of pop and rock - but always with the very distinct and original Lars H.U.G.-touch and sound.

 

MPX

danish music export & promotion
skovvej 49, DK-5700 Svendborg, denmark
tel. (+45) 62 20 12 00 / fax (+45) 62 20 19 60
e-mail: m-hojris@post4.tele.dk

The aim of MXP is to promote Danish music, musicians and performers throughout the world.
MXP's series of promo-CDs comprises jazz, rock, folk, world, contemporary, classical and all derived and associated music genres.

Repertoire consultants for this CD
ROSA - The Danish Rock Council

All tracks featured with kind permission from labels, publishers, managers and artists

Design: Ebert & Kvorning
Cover photo: Johan Wingborg / Billedhuset - Print: Print 2000 AS

 

ROSA - The Danish Rock Council

ROSA is a non-profit organization dedicated to developing and promoting Danish rock music in Denmark and internationally.

ROSA members include:
the Musicians' and Artists' unions,
the National Association of Venues and Concert Organizers,
the National Association of Jazz and Rock Teachers,
the National Association of Jazz, Rock and Folk Amateur Musicians,
the Association of Women in Music,
the Danish Songwriters' Guild.

ROSA is funded by an annual grant from The Danish Music Council.

Danish rock bands may apply to ROSA for:
* Tour support, national and international
* Workshop support (aka: a producer in the rehearsal studio)
* Recording support
* General music business advice

ROSA produces the SECRETS-CD-series featuring new unsigned talent.

ROSA is a member of:
MORE - Music Organisations of Europe Réseau Printemps (European Network of New Music Discoveries)

ROSA - The Danish Rock Council
Graven 25A
DK-8000 Århus C
tel. +45 86 12 84 44
fax +45 86 76 05 66
e-mail: spot@pip.dknet.dk

 

Like in so many other countries the rock music scene in Denmark is composed of a still wider variety of musical styles that are constant sources of mutual inspiration. Following the advent of sampling the music has become truly eclectic. The "grand old men" of Danish alternative rock SORT SOL have found themselves entranced by the hypnotic quality of the tape loop. Together with producer Ian Caple (of Tricky fame) they have created an album featuring sound scapes far from the sounds of their previous more straight forward guitar rock style albums.
All in all there is a clear tendency among Danish rock and pop artists to focus still more on the meditative and "durable" qualities in the music rather than on the elusiveness of the instant hit. This may well be attributed to the fact that most artists have recognized that the genuine export successes are all MOR acts anyway, catering almost exclusively to the markets of the Far-East. The undisputedly most popular band of the new generation DIZZY MIZZ LIZZY have on their latest album Rotator opted for street credibility rather than radio hits as have Primus and Zappa inspired trio KASHMIR who enlisted the services of producer Ron St. Germain for the recording of their second album Cruzential. An album of undeniable international dimensions, totally lacking a real "crowd pleaser".
Danish rap has also seen a remarkable revival. The new generation of acts including Hvid Sjokolade, Humleridderne, Den Gale Pose, Kongehuset and chart toppers Østkyst Hustlers is joined by rejuvenated veterans Rockers By Choice. This scene is now surfacing after a couple of years outside the commercial main stream and no label with any common sense or keen eye for turn-over potential wants to miss out.
But not only young rap artists are doing well. Indeed veterans like TV-2, Kim Larsen, Allan Olsen and many newcomers are also doing very well demonstrating that the qualities of the mother tongue do not only apply to rap but also to a more straight forward rock idiom. The long standing debate on whether lyrics should be in Danish or in English has little meaning if not seen in a context of a profound understanding of Danish cultural roots which is essential if the creation of "international" music is to be more than simple copy-cat exercises in style.
Garage pop from CACTUS CIRCLE. Brecht-like theatricals from BAAL. Intelligent and essential music from FIELFRAZ . Laid back soul-funk from DRORI-HANSEN FURNITURE. Clever paradox-pop from GANGWAY and pop with a difference from pop-smith extraordinaire MARTIN HALL flanked by living-room ambient DUBTRACTOR.
Indeed where ever you look on the current Danish rock and pop scene you will find excellent music. But as opposed to the Swedes the Danes have never been very good at catering to the demands of a prefabricated scene. Only few Danish acts immediately fit in to the various pigeonholes designated by the musk industry. This is possibly best illustrated by the (mor/heavy-pop) group One-Two who were immensely successful with audiences but somewhat mocked by the critics in Denmark in the late eighties. The group disbanded and the two very powerful front vocalists went on to pursue surprisingly different individual solo careers. One of them NINA FORSBERG is featured on this compilation. Her album Freewheelin' was one of the most refreshing releases of '96. The other: Cæcilie Norby is featured on another compilation CD in this series: All That Jazz from Denmark. Her solo album on the legendary Blue Note label has broken all sales records in Denmark for a jazz release and presented her as an accomplished and mature jazz singer.
A portrait of the Danish rock scene is best described as a puzzle-picture which rewards the attentive and patient observer.

by Kim Skotte, rock music critic

 

 

VinylHits

Funtime: You Fall,I Go

Tekst og musik: Jens Nørremølle og Finn Verwohlt / Finn Verwohlt
Teknik : Thomas Brekling / Finn Verwohlt
Mix : Thomas Brekling / Finn Verwohlt
Producer: Thomas Brekling / Finn Verwohlt
Musikere : Lise Cabble (kor), Lars H.U.G. (kor), Jesper Mattsson (bas), Jens Nørremølle (keyb.), Jacob Sæther (trom.), Finn Verwohlt (vokal, gui., kor) og Jens Walther (keyb.).

Finn Verwohtt var primus motor i Funtime, der havde en kort, men hektisk karriere, bestående af en række meget succesfulde koncerter - bl.a. på Roskilde Festivalen i '84 - en enkelt single og så en maxi-single, der udsendtes i juli '84. Den indeholdt 2 sange udover "You Fall, I Go": "Manifest" og "Dum-Dum Song".

 

Plademærket Genlyd fylder i år 20 år. Det markeres bl.a. med en serie genudsendelser af en række af Genlyds mest succesfulde kunstnere gennem årene, f.eks. GNAGS, Lars Muhl, Mek Pek, Henning Stærk, Voxpop m.fl. Både i form af "greatest hits opsamlinger og som egentlige genudsendelser på CD.
Under det research-arbejde, der kræves for at sikre, at genudgivelserne foregår på bedst mulig mide, faldt vi i vore arkiver over en række sange, som aldrig havde været udgivet på CD, men som ikke hørte til noget album. F.eks. fordi det var et enkelt stående single-projekt. Eller fordi den pågældende kunstner ikke havde følt, sangen passede ind på et album. Og vi besluttede, at det var synd, at disse sange bare skulle ligge og samle støv på et lager.
Vi ledte videre, fandt flere hits, sorterede og supplerede med et par af de bedste sange fra nogen af de andre kunstnere, som vi i forvejen arbejdede med i vore genudgivelses-planer. Og pludselig stod vi med 18 danske hits (mere kan vi ikke knibe ind på én CD) fra 70'erne og 80'erne. Fra den første punk-single til den største popsingle. Fra ukendt undergrund til etableret mainstream. Et kalejdoskopisk portræt af Genlyd gennem 20 år: Mennesker. Musik Ideer. Humor, liv...
Forhåbentlig er nogle af sangene ikke bare en del af Genlyds historie, men også en del af din egen. Hermed for første gang tilgængelige på CD, digitalt remastered fra de originale masterbånd. God fornøjelse.

Jesper Bay & Jens G. Nielsen
April 1995

 

 

ZOO Magazine CD 01

Kiss & Hug: 'Please Love' (5:40)
(Lars Hugh)
Produced by Nikolaj Foss. Published by EMI-EMI-Casadida DK 1996. P+C EMI/Medley
Fra albummet <I>Kiss & Hug - From A Happy Boy</I> (EMI-Medley)

Zoo Mener:
Fuck finansloven!! Vi skider på, om Lars Hug har brugt sine penge på fire års øl og fisse. For med det nye album Kiss & Hug - From A Happy Boy får vi hornmusik for alle skillingerne. Det var ventetiden værd.

Tracks licensed for promotional use by courtesy of Border Music, BMG Ariola (Denmark), EMI-Medley, MCA Music Entertainment (Denmark), Mega Records, Peter Peter, Polygram Records (Denmark), Sony Music Entertainment (Denmark), Virgin Records (Denmark), Warner Music (Denmark).

Compiled by Anders Haarder & Co.
Graphics by Kenneth Riber Andersen
Track copyrights: See booklet for details
Made in Denmark by Tocano Multimedia

P 1996 ZOO Magazine/Haarder Publishing

Strictly for promotion only